Geschiedenis TVP

Welkom op de pagina gewijd aan de geschiedenis van TV Poortugaal! Hier gaan we terug in de tijd en delen we met trots de mijlpalen en herinneringen van TVP.

In den beginne……. t/m 2012
geschreven door Ton van Rennes (lid sinds 1985 en voorzitter van 2008-2012)

Ergens in de zeventiger jaren van de vorige eeuw ontstond er bij een aantal inwoners van het toen nog zelfstandige Poortugaal de behoefte om de tennissport te gaan beoefenen en dat wilde men zelfs binnen de eigen gemeente doen. Echter binnen de gemeente Poortugaal beschikte men niet over een tennisvereniging en ook niet over banen.

Een aantal initiatiefnemers stak in 1973  de koppen bij elkaar, gingen vergaderen en met lijsten langs de deur om geïnteresseerden te vinden. Maar ook gesprekken voeren met het gemeentebestuur, enz. enz.

Dit had tot gevolg dat op 29 oktober 1975 de Tennisvereniging Poortugaal werd opgericht en op 25 november 1975 bij Koninklijk Besluit werd goedgekeurd.

Ongeveer tegelijkertijd gaf de gemeente Poortugaal opdracht tot de aanleg van twee betonnen tennisbanen met bijbehorende oefenkooi, waarbij na gereedkomen daarvan, TVP onder leiding van Jan Leenheer als voorzitter, van start kon.

Aanvankelijk diende een door de gemeente beschikbaar gestelde zogenaamde “Pipowagen” als kleedgelegenheid,  waarin  ook een kopje koffie kon worden gezet.

Een afschrijfsysteem was er nog niet. Afschrijven deed men met een krijtje op een schoolbord.

 

De betonnen banen waren bij nat weer altijd spiegelglad en moesten met grote brede vloerwissers voorafgaand aan een te spelen partij altijd droog getrokken worden. Het  gebeurde dan ook regelmatig, dat als je net aan het spelen was, het weer ging regenen en  de banen daardoor weer onbespeelbaar werden en er moest worden gestopt. Als het dan droog werd en men weer wilde gaan spelen, moesten de banen weer worden droog getrokken. Wat een ergernis was dat ! 

 

In de loop van 1976 werd een begin gemaakt met de bouw van een kleedaccommodatie met douches en toiletten en met een luik, waaruit consumpties konden worden verstrekt. Dit gebouw, later de oude kantine genoemd,  werd in tweeën gesplitst, 1/3 voor gebruik door TVP en 2/3  voor gebruik door de naastgelegen korfbalvereniging 

 

De belangstelling voor de tennissport nam in  die jaren enorm toe en daardoor groeide het ledenaantal fors. Al snel bleek dat de twee banen niet toereikend waren en werden er in 1977, in overleg met de gemeente, nog twee betonbanen, de nrs. 3 en 4,  aangelegd en in september in gebruik genomen.

De tennisbanen en genoemde accommodatie waren geen eigendom van de vereniging, maar werden door de gemeente tegen een te betalen huurprijs aan TVP verhuurd, waarbij de Gemeente ook zorgde voor het groenonderhoud op en langs ons tennispark.

 

Eind 1978 meldde de vereniging zich aan bij de tennisbond, de K.N.L.T.B. waardoor er vanaf april 1979 door TVP kon worden deelgenomen aan de diverse door de bond georganiseerde competities, waarbij door verschillende teams in de loop der jaren zeer goede resultaten werden behaald. Immers TVP beschikte in die jaren over diverse heel goede tennissers, o.a. Ralph Kok, een voormalig proftennisser en in 1992 Nederlands kampioen, en Huib Troost (Nederlands jeugdkampioen t/m 18 jaar.

 

De competities brachten de nodige drukte met zich mee en daarop was de bestaande behuizing niet berekend en ook niet geschikt voor het ontvangen van gasten. Er moest opnieuw worden uitgebreid.

Rond de viering van het eerste lustrum in oktober 1980 waren de plannen voor de nieuwbouw bijna rond, waarna in het voorjaar van 1981 de eerste spade de grond in ging en op 28 augustus van datzelfde jaar kon de nieuwe (huidige) kantine feestelijk worden geopend en in gebruik worden  genomen.

In tegenstelling tot de eerder genoemde “oude kantine” was dit gebouw eigendom van de vereniging. Aan de inrichting werd de nodige aandacht besteed met als resultaat dat gesproken mocht worden van één van de mooiste kantines in de regio.

De financiering van deze uitbreiding werd geëffectueerd middels uitgifte van obligaties onder de leden, vrienden en relaties.

 

Inmiddels was er een keukencommissie ingesteld, die ervoor zorgde dat er inkopen werden gedaan, verkoopprijzen werden vastgesteld en dat er bij evenementen kon worden gesmikkeld en bij competitiewedstrijden competitieschotels werden verzorgd. Daar die commissie het werk niet allemaal aan kon, werd destijds besloten dat leden boven de 18 jaar verplicht werden om bardiensten te draaien. Een commissie kantinediensten (thans bardienstcommissie) zorgde voor een eerlijke indeling van deze diensten, zodat een ieder aan de beurt kwam. Deze diensten werden toentertijd vermeld in ons clubblad ACE. Zo werd men vroegtijdig op de hoogte gesteld van de data en tijden waarop men  bardienst had. Bovendien werd men enige dagen voordat men dienst had nog op de hoogte gesteld middels een per post toegezonden kaart.  Bij een eventuele verhindering moest men altijd zelf voor vervanging zorgen.  Het zal een ieder duidelijk zijn dat een dergelijk systeem absoluut noodzakelijk is en dat een  goed functioneren daarvan van groot belang is voor de vereniging. Onnodig te vermelden, dat het ernstig werd en wordt opgenomen als men zich zonder kennisgeving en/of zonder noodzaak onttrekt aan deze verplichting. Men dupeert dan immers in hoge mate de vereniging en haar leden.

De werkzaamheden van de bardiensten waren in die tijd veel omvattend.  Zo was men verplicht om de koelkasten bij te vullen, de tafels en de bar schoon achter te laten, de koffie- en theekopjes (toen nog in teiltje met een vaatkwast) schoon te maken en op te ruimen en te controleren of de plantjes voldoende water hadden. De consumpties die in de kantine werden genuttigd dienden toen nog contant te worden afgerekend. Degene die bardienst had haalde  de sleutel van de kantine op bij het lid dat het sleuteladres was en de laatste bardienst bracht ’s avonds de sleutels, alsmede de kantineopbrengst van die dag in een gesloten envelop weer terug.

 

Inmiddels waren er ook lichtmasten op het complex geplaatst die voor verlichting op alle vier de banen zorgden. De verlichting voor de banen 1 en 2 moest aangezet worden in een kastje dat aan de oude kantine was bevestigd en voor de verlichting van de banen 3 en 4 hing er een kastje aan een lichtmast bij baan 3. De sleuteltjes voor deze kastjes zaten aan dezelfde sleutelbos als de kantine sleutel.  Later kon ieder lid een eigen sleutel kopen en zelf de verlichting in- en uitschakelen.

Tennissen met licht was toegestaan tot 23.00 uur, Overigens was  de kantine in die tijd tot 22.00 uur geopend, later tot 23.00 uur.

 

Al jaren werd er door een vaste groep werkende mannen op de zaterdagmorgen met veel plezier getennist. Door de goede contacten die TVP had met ltc Rhoon werd er bijna vanaf de oprichting van onze vereniging door deze heren om en om jaarlijks een heren-uitwisseling georganiseerd. Met een enkele kleine onderbreking is dit tot 2022 in stand gebleven. 

Doordat de dames in die tijd nog niet allemaal een daily job hadden, werden er ook met regelmaat op een door-de-weekse dag dames uitwisselingen gehouden met LTC Spijkenisse, LTC Rhoon, LTC Hoogvliet, TV Geervliet, TC Rozenburg, enz. Het was toentertijd nooit een probleem 16 dames van TVP voor een ééndaags event bij elkaar te krijgen. Echter door de jaren heen werd dit steeds moeilijker omdat meer en meer dames gingen werken en  daardoor was het niet meer mogelijk voldoende dames bij elkaar te krijgen en stopten daarmee die uitwisselingen.

 

Bij TVP  werd er, zoals gezegd,  op betonnen banen (hardcord) getennist en kon er het hele jaar door worden gespeeld. Dit in tegenstelling tot alle andere verenigingen in onze regio, die in die tijd allemaal gravelbanen hadden.

Ondanks dat werd er bij TVP, congruent aan de verenigingen met gravel, een openings- en sluitingstoernooi van het nieuwe seizoen georganiseerd.

De openstelling van gravelbanen vond in die tijd meestal plaats begin april. Vele tennissers die in de wintermaanden in de hal speelden, wilden vroeg in het voorjaar graag weer buiten tennissen.

Reden voor TVP om zo vroeg in het jaar, voor het eerst in 1984 het  jaarlijks Open Toernooi te gaan organiseren, dat tot op heden nog steeds geschiedt. Men kon zich alsdan alvast voorbereiden op de begin april startende voorjaarscompetitie.  Regelmatig kwam het in de jaren 80- 90 voor dat het toernooi vol zat en er een inschrijvingsstop was en potentiële deelnemers daardoor niet konden deelnemen.

 

Ook wel aardig te vermelden is dat TVP in die jaren over 360 leden beschikte. Meer leden werd door de KNLTB verboden, omdat er volgens de reglementen van de bond maximaal 90 leden per baan (met verlichting) lid mochten zijn. Dit ledenbestand bestond voor ¾ deel uit senioren en ¼ deel uit jeugdleden. Van meer dan een ¼ deel jeugdleden werd niet afgeweken, want dat had financieel weer consequenties. Daarnaast had TVP in die jaren een wachtlijst van circa 80 personen en kwam het voor dat als je op die lijst stond je minimaal een jaar moest wachten om lid te worden.

 

In 1985 werd er binnen de vereniging een recreatiecommissie ingesteld, door wie  jaarlijks o.a. een Ouwetaartentoernooi werd georganiseerd, waarvan op verzoek van diverse dames de naam veranderd moest worden in Taarten-toernooi en weer later in Ladiesday. Telkenmale deden 32 dames, uiteraard allen lid van TVP, hier aan mee. Het leuke hiervan was dat mannen die dag volledig tot aan het ontbijt aan toe verzorgden zodat de dames onbezorgd konden tennissen. 

Ditzelfde gold ook voor Old men’s day, waarvan in navolging van Ladiesday, de naam werd veranderd in Men’s day, waarbij het de dames waren die de mannen in de watten legden, hetgeen tot op de dag van vandaag nog steeds van toepassing is en deze dag nog steeds wordt georganiseerd. Voor Ladiesday of Ladiesnight is helaas te weinig belangstelling gebleken en deze happening kon de laatste jaren daardoor niet meer worden gehouden. Overigens moest je om aan deze toernooien deel te mogen nemen bij de mannen de leeftijd van 35 jaar bereikt hebben en bij de vrouwen 25.

Verder werden en worden er nog steeds door de RC door de jaren heen vele activiteiten georganiseerd zoals labelochtenden en racketavonden, hap-mix-, echtparen-, dauwtrappers-, midzomernacht-, snerttoernooi, enz. enz., maar ook de eerder genoemde openings- en sluitingstoernooien.

 

Op de in oktober 1990 gehouden bijzondere algemene ledenvergadering werd informatie verstrekt over kunstgrasbanen. Waarbij tevens werd aangegeven, dat de gemeente Albrandswaard  aan Nootenboom Sport opdracht had gegeven tot renovatie van de 4 betonnen banen naar  zand ingestrooid kunstgras op ZOAB. De kunstgrasmat bestond uit hoogwaardig UV-bestendig polypropyleen vezel op een waterdoorlatende backing, dat ingestrooid moest worden met een speciaal geselecteerd kwartszand. De leden gaven akkoord hiertoe over te gaan.

Op 11 juni ’91 werd een aanvang genomen met de werkzaamheden, waarna op 29 juni omringd door alle senior- en jeugdleden,  met vele feestelijkheden waaronder o.a. een dweilorkest, een helikopter boven ons complex en een dankwoord  door voorzitter Jan Leenheer aan de keiharde werkers,   burgemeester Han Temminck de nieuwe kunstgrasbanen opende, waarna  er vanaf dat moment op kunstgrasbanen kon worden getennist.

 

Eerder dat jaar op de ALV van 22 januari 1991 trad Wim Knop af als secretaris. Hij werd bedankt voor zijn jarenlange bewezen diensten en op voorgeven van voorzitter Jan Leenheer door de vergadering (als eerste van de vereniging) benoemd tot Lid van Verdienste.

In jan. 1992 werd Leo Bax, jarenlang vice-voorzitter en deel uitmakend van diverse commissies en organisator van alles en nog wat, op de ALV,  als tweede tot lid van Verdienste benoemd.

 

In juni 1992 werd “de oude kantine” voor het symbolische bedrag van één gulden van de Gemeente overgenomen en waren nu alle opstallen eigendom van TVP.  Het gebouw werd in tweeën gesplitst,

Een gedeelte voor TVP en het andere gedeelte voor de korfbalvereniging.

Om reden van  de regelmatige inbraken via het grote raam  van de “oude” kantine, dat toen nog niet was afgesloten middels de centrale ruimte achter de huidige schuine deur, werden er aan de kantine lampen geplaatst ter preventie van inbraak.

 

Sinds maart ’78 beschikte TVP over een gestencild clubblad genaamd ACE, dat 6 maal per jaar uit kwam en werd verzorgd  door de clubblad commissie, bestaande uit dhr. Jo en mevr. Co de Vos (ja, de ouders van Nelleke). Toen zij begin ‘93 na vele jaren besloten hiermee te stoppen, werden deze taken overgenomen door dhr. Luc en mevr. Jo Mout.

 

Ruim voorafgaand aan de ALV van jan. ’94 had voorzitter Jan Leenheer aangegeven zijn voorzitterschap te willen beëindigen. Na bijna 20 jaar op het hoogste niveau van onze vereniging gefunctioneerd te hebben, werd hij op die vergadering opgevolgd door Eije Beukema en door de ALV benoemd tot ere-voorzitter. Later die maand werd Jan een receptie aangeboden in de Brinkhoeve, waar op waardige wijze door alle leden afscheid werd genomen van onze eerste voorzitter en medeoprichter  van onze vereniging.

Dit jaar kwam voor het eerst de wisselbeker “Jan Leenheer bokaal” tot stand die na afloop van de clubkampioenschappen of parktoernooi  als wisselbeker wordt uitgereikt. Ten einde hiervoor in aanmerking te  komen, moest de winnaar tijdens dit toernooi op voordracht van Jan aan een aantal criteria voldoen, t.w. : strijdlust, gedrag, sportiviteit, prestatie en verrassing. Inmiddels is dit initiatief  zijn doelstelling voorbijgeschoten en worden er andere criteria aan de dag gelegd.

Overigens beschikte TVP bij de jeugdclubkampioenschappen reeds jaren over zo’n zelfde trofee, welke aan het jeugdlid dat aan dezelfde criteria voldeed, werd uitgereikt. Deze toen echt zilveren trofee werd destijds beschikbaar gesteld door Humbert Douglas, zijnde een van onze eerste tennisleraren. Deze Humbert Douglas wisselbeker is tot op de dag van vandaag nog steeds onderdeel van het prachtige trofeeënpakket bij de jeugdclubkampioenschappen. 

 

Teneinde de tenniskwaliteiten van onze leden op een hoger niveau te brengen is er altijd de mogelijkheid geweest bij TVP tennislessen te volgen. Door de jaren heen werd dit o.a. verzorgd door Gon de Zeeuw, Teun van Holten, Elly Bloemers, Humbert Douglas, Jacqueline Leenheer, Heleen de Kreek, Marco Scheele, Marco van Holten, Tennisschool Koutstaal  en last but not least Peter Schlee vanaf 2009.

 

Vanaf ’78 tot februari ’96 beschikte onze vereniging over het clubblad ACE, dat in die tijd in de vertrouwde oranje/rode omslag verscheen. Inmiddels vond men dat dit maar eens in een modernere versie moest worden uitgegeven. De omslag werd uitgevoerd in de kleur groen (immers de kleur van de banen), terwijl door het drukwerk de kwaliteit en uitvoering werden verbeterd.  Voorheen werd de ACE immers gestencild.  Doordat er meer advertenties aan de vernieuwde ACE werden toegevoegd, dat extra geld opleverde, kon vanaf dat moment verzending naar de leden per post gaan geschieden, waar voorheen een vaste groep vrijwilligers dit verzorgde.

 

Op de ALV van 31 januari 1995 traden wederom 2 trouwe bestuursleden af die jarenlang op voortreffelijke wijze hun bestuursfunctie vervuld hadden t.w. Ada de Jong en Gé Bosman, respectievelijk penningmeester en hoofd/coördinator van de onderhoudscommissie. Ook zij werden op die vergadering unaniem verkozen tot Lid van Verdienste.

 

Na een lange periode van besluiten nemen (vanaf 1994) en het aanvragen en doorrekenen van offertes werd in 1996 begonnen met de uitbouw van de bestaande kantine. Hiertoe werd de keuken verruimd en de aanbouw van het magazijn en de bestuurskamer tot stand gebracht.

Voor deze uitbreiding was een bouwcommissie in het leven geroepen, waarvan Gerard Vink deel uitmaakte en de grote drijfveer was. In mei van dat jaar was het vergrote clubhuis een feit en op 8 juni werd het huzarenstukje met een feestelijke receptie in gebruik genomen. Tegen alle gebruiken in werd tijdens deze receptie Gerard door voorzitter Beukema met toestemming van alle aanwezigen tot Lid van Verdienste benoemd. Gerard was niet alleen nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de uitbreiding, maar maakte daarnaast ook nog deel uit van de recreatiecommissie en was ook onderdeel van de onderhoudscommissie. Voor die tijd was Gerard jarenlang onderdeel van de technische commissie m.n de organisatie van onze Open toernooien. Tijdens de ALV van begin ’97 werd de benoeming van Gerard officieel bekrachtigd.

 

Na 4 jaar voorzitterschap besloot  Eije Beukema op de ALV van 3 februari 1998 de voorzittershamer over te dragen aan Peter Leenheer, die tot die tijd reeds een aantal jaren als vice-voorzitter en T.C. lid had gefunctioneerd.

 

Nadat in 1996 de uitbouw gerealiseerd was, werd in ’98 de bestuurskamer ingericht met archiefkasten, stoelen en vergadertafel met verlichting erboven en kreeg de kantine een facelift, o.a een nieuwe bar en werden alle fauteuils van nieuwe stoelbekleding voorzien.

 

Nadat de clubbladcommissie in mei ’95 was gestopt werd de redactie hiervan door het bestuur overgenomen. Het drukwerk was inmiddels reeds extern uitbesteed. Op de ALV van begin ’99 meldden Leo Wichard en Nancy den Boer zich aan om naast tijdelijk waarnemer Beukema weer een volwaardige clubbladcommissie te vormen.

 

Doordat de kwaliteit van de baanverlichting inmiddels achteruit was gegaan werden in ’99 de armaturen vervangen, hetgeen tot een aanzienlijke verbetering van de verlichting op de banen leidde.

 

Vanaf 1980 werd iedere vijf jaar rond eind oktober een lustrumfeest georganiseerd, de ene keer wat grootser dan de andere keer.  Maar gefeest werd er om de vijf jaar altijd. Echter op 29 oktober 2000 zou TVP 25 jaar bestaan en haar zilveren jubileumfeest gaan vieren. Tijdens de ALV van mei 2000 werd bekendgemaakt, dat er inmiddels een jubileumcommissie was ingesteld die reeds enige tijd met de voorbereidingen van het jubileum bezig was. Men was van plan er een topfeest van te maken. Daartoe was op zaterdag 28 oktober het kasteel van Rhoon reeds afgehuurd. Op die datum togen zo’n 200 seniorleden met aanhang naar het Kasteel om aldaar het uitstekend georganiseerde feest te vieren. Onder hen bevonden zich ook B&W van de Gemeente en een afgevaardigde van de KNLTB. Zij allen kregen daar een prachtig programma voorgeschoteld met o.a. een geweldig diner, een bijna big-band met een geweldig repertoire dat op de begane grond geweldige dansmuziek ten gehore bracht en op de klokkenzolder een coverzanger.  Er was de gehele avond een  heuse goochelaar aanwezig, terwijl op de eerste verdieping een casino was opgesteld. Kortom een feest waar jaren daarna nog over werd gesproken. Ook de jeugd werd in het jubileum betrokken. Immers ruim 50 jeugdleden werden op 14 oktober bij TVP met een touringcar opgehaald voor een survivaldag in de Biesbosch. Een prachtige maar wel natte dag, die na terugkomst in onze kantine werd afgesloten met een Bourgondische vreterij, dat bestond uit lange aaneen geschoven tafels die volledig bezaaid waren met frites, kroketten en  frikandellen met mayonaise en ketchup. Nadat de tafels leeggegeten waren toog een ieder, vóór de terugreis per bus, inmiddels van droge kleren voorzien met een nog rode blos op de wangen, voldaan huiswaarts.

 

Op de ALV van  30 januari 2001 werd Jeanne Simonse door het bestuur benoemd tot Lid van Verdienste, als dank voor het jarenlange op meer dan uitstekende wijze bemannen van de één-vrouws-commissie bardiensten. Jeanne had eerder in 2000 haar taak helaas al moeten neerleggen vanwege haar ziekte.

 

In de loop van 2001 werden plannen ontwikkeld voor de verbouwing / upgrading van de kantine. Hiervan werden op de ALV van 29 januari 2002 tekeningen getoond, gepaard gaande met afbeeldingen van nieuwe tafels en stoelen, vloertegels, plafondplaten, interieur en wandverlichting. Deze hele upgrading werd begroot op  € 32.000,-- waarmee de vergadering instemde tot deze verbouwing over te gaan.

Vrij direct na die ALV, op 4 februari,  werd met de verbouwing een aanvang genomen en in nauwelijks 6 weken tijd beschikte TVP over een geheel verbouwde en hypermodern ingerichte kantine met nieuwe tafels met rode stoelen en barkrukken en blauwe bankjes die in zithoeken werden geplaatst, het geheel aangevuld met grote prachtige palmplanten.  Menig beursgenoteerde onderneming mocht willen in zo’n goed geoutilleerde ruimte hun jaarvergaderingen te hebben kunnen houden.

 

In 2002 kreeg TVP haar eigen web-site :  www.tvpoortugaal.nl

 

Ook in 2002 trad de nieuwe Horecawet in werking. Dit impliceerde voor TVP dat zij voor de bar en keukenverkoop 2 mensen als lid in de vereniging moest hebben die over het diploma Sociale Hygiëne moesten beschikken, waarvan er altijd minimaal één tijdens openingsuren aanwezig moest zijn.     Aangezien dit niet alleen bij onze vereniging niet haalbaar bleek te zijn, werd deze wet later veranderd. Later in 2004 werd uitgevaardigd dat seniorleden die bardiensten draaiden en dat waren al onze seniorleden, als onderdeel van het diploma Sociale Hygiëne, over het diploma Verantwoord Alcoholgebruik dienden te  beschikken. Allen moesten daardoor een verkorte eenvoudige cursus volgen.  Om dit brevet te kunnen verkrijgen diende wel een klein examen te worden afgelegd. Geenszins verrassend, maar alle leden “slaagden” voor dit examen. Het was wettelijk verplicht om een kopie van al deze “diploma’s” achter de bar aanwezig te hebben, zodat bij politiecontrole kon worden getoond dat TVP aan de sociaal-hygiënische verplichting voldeed.

 

In 2002 werd er inmiddels 12 jaar op de eerste kunstgrasbanen  gespeeld. Aanvankelijk werd aangegeven, dat de technische levensduur hiervan 7 jaar zou bedragen. Doch doordat er door de jaren heen door de onderhoudscommissie goed onderhoud aan was gepleegd en het na iedere gespeelde wedstrijd of lesuur verplicht was de banen te slepen, werd de levensduur verlengd, doch de banen moesten toen wel vervangen worden. Met een eigen bijdrage van € 17.669 aan de Gemeente werden in juli de banen van nieuw kunstgras voorzien. Waarbij er door de aannemer een garantietermijn van 10 jaar aan werd gehangen. 

 

In de loop van 2003 had Gerrie Kramer zich teruggetrokken als lid van de kantinecommissie.

Met een kleine onderbreking heeft zij al dan niet met anderen jarenlang hier deel van uitgemaakt en zijn er onder haar leiding vele competitieschotels, maaltijden en tijdens evenementen,  hapjes en snacks verzorgd. Daarnaast is zij nog een aantal jaren bestuurslid geweest en is zij vele jaren sleuteladres van de vereniging geweest. Voor al deze verrichte werkzaamheden werd zij op de ALV 2004 op voorstel van het bestuur door de vergadering, en naar het zich laat aanzien voorlopig als laatste,  tot Lid van Verdienste benoemd.

TVP beschikte op dat moment over 7 Leden van Verdienste en een Ere-voorzitter.

 

In datzelfde jaar diende er zich een volledig nieuwe redactiecommissie aan, die er o.a. voor zorgde dat TVP met een totaal nieuw formaat ACE op A4-formaat met meerkleuren omslag en foto’s werd verrijkt. Een werkelijk prachtig stuk representatie van de vereniging.                                                          In een door de KNLTB aan de redactie verzonden brief werd hier vol lof over gesproken, waarbij de bond aangaf dat dit clubblad de titel “Clubblad van de Regio” verdiende.

Ook in 2004 werd het toegangshek van ons complex vernieuwd en verdeeld in een auto- en voetgangershek. Hierdoor was ons complex hermetisch afgesloten, waardoor werd voorkomen dat men illegaal van de banen gebruik maakte en dat hondenbezitters van een andere hondenuitlaatplek gebruik moesten gaan maken.

 

In 2005 vond de definitieve privatisering van TVP plaats. Dit impliceerde dat er overdracht van de banen door de Gemeente aan TVP plaatsvond.

De Gemeente bleef dus eigenaar van de grond. Alles wat zich daarop bevond, dus (kunstgras)banen en opstallen, werd / was eigendom van de vereniging. Vanaf dat moment moesten we zelf in het totale onderhoud, m.n. van het groen en de banen voorzien en werd TVP vrij van (huur)kosten. Wel diende er recht van overpad te worden gegeven aan de korfbalvereniging. Het elektriciteitshuisje aan het begin van het pad naar de banen werd eigendom van Eneco.

 

In 2006  werd de open ruimte tussen de oude en nieuwe kantine afgesloten en werd er een nieuwe hoofdingang (met de schuine deur) gecreëerd. Dit werd tevens met de inmiddels nieuw gebouwde houten loods, alsmede het aangelegde perron bij baan 3 officieel geopend door toenmalig Burgemeester Harald Bergmann, die bij die gelegenheid het gratis lidmaatschap van onze vereniging kreeg aangeboden, maar daarna nooit een bal op onze banen heeft geslagen

 

Had onze vereniging nooit te klagen gehad over het ledenaantal,  in de jaren 2003 en 2004 werden wij ondanks dat we ooit een wachtlijst met 80 personen hadden geconfronteerd met een fors teruglopend ledenbestand. Er waren nog slechts 310 mensen lid. Ook in de jaren daarna liep het ledenbestand terug, maar niet in die mate als in 2003 en “04. Deze ontwikkeling had nogal wat financiële gevolgen.

 

In het verleden beschikte ieder lid over een papieren ledenpas met pasfoto. Deze papieren variant werd per januari 2007 door de KNLTB omgezet in een plastic versie voorzien van een magneetstrip, die op termijn voor meerdere doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

 

In 2007 werd het oude afhangbord vervangen en werd er in de hal bij kleedkamers een nieuwe elektronisch  bedienbaar afhangbord geplaatst.

 

Op de ALV van 22 januari 2008 was het voltallige bestuur afgetreden en werd dit door een geheel nieuw bestuur, o.l.v.  Ton van Rennes, als 4e voorzitter sinds het bestaan van TVP, opgevolgd.

Doordat TVP met een verdere terugloop van het ledenaantal op circa 260 leden was gekomen, had dit een flinke impact op de financiën. Het credo van het nieuwe bestuur was dan ook het financiële aanzien van de vereniging te verbeteren. Daartoe moest o.a. gezorgd worden voor weer een hoger ledenaantal. We gingen flyeren in Poortugaal en een Open dag houden.

Daarnaast werden sponsors aangetrokken, voor het eerst meedoen aan de Grote Clubactie, petflessen verzamelen, dat geld opleverde en werd er een club “Vrienden van TVP” opgericht.

Dit alles had tot gevolg dat onze vereniging naar 2 jaar weer een gezonde balans en positieve jaarrekening kon presenteren.

De tennislessen, die door tennisschool Koutstaal werden verzorgd verliepen niet meer vlekkeloos en daardoor werd deze samenwerking beëindigd en werd per 1 april 2009 een nieuwe tennisleraar, in de persoon van Peter Schlee aan de vereniging verbonden.

 

Ook werd in 2009 in navolging van de banen 1 en 3 bij baan 4 een perron met bankjes gebouwd.

In 2010 werd de elektronische afsluiting van ons complex geëffectueerd. Hierdoor kon met de plastic ledenpas met magneetstrip middels een kaartlezer het toegangshek worden geopend alsmede  het clubgebouw en kon met deze pas tevens de kluis in de afhangruimte, waarin de sleutels van de kantine, worden geopend. Hiermee was TVP verlost van het halen en brengen van de sleutels op het sleuteladres. Aangezien er in die tijd nog met contant geld in de kantine werd betaald, werd de dagopbrengst in de daartoe in de keuken opgehangen “kluis” gedeponeerd.

Weer later, in 2017 zijn we overgestapt naar het elektronisch betalen via KNLTB of bankpas. Dit systeem wordt nu nog steeds gehanteerd.

 

Op de ALV van 2012 trad Ton van Rennes na 4 jaar af als voorzitter en droeg de voorzittershamer over aan Annemarie Klaassen, die tot dan toe 4 jaar als secretaris van de vereniging deel uitmaakte.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  

12 jaar in een notendop - 2012 t/m 2024
geschreven door Annemarie Klaassen (lid sinds 2002 en voorzitter van 2012-2024)

 

Met een vrijwel heel nieuw bestuur begon Annemarie Klaassen in 2012 aan het avontuur. Er was gelijk een grote uitdaging: de overkapping. Op zich een opdracht die wordt uitgevoerd door een aannemer. Maar het verliep alles behalve soepel waardoor Hans de Haan (penningmeester) menige briefwisselingen en gesprekken heeft gehad met het uitvoerende bedrijf. Lang verhaal kort, het is allemaal goed gekomen en we hebben nog steeds veel plezier van de overkapping.

De papieren ACE werd in 2012 door de het digitale tijdperk ingehaald. Het clubblad werd in 2013 vervangen door de digitale nieuwsbrief die nu nog steeds wordt verspreid. Piet Waltmans is hiervan al lange tijd de hoofdredacteur en schrijft vele informatieve maar zeker ook humoristische artikelen over onze leden en activiteiten. Ramón Heins is vanaf het eerste uur de opmaakredactie van de digitale nieuwsbrief.

 

In 2012 is er op TVP een AED geplaatst en werden competitie-captains en vrijwilligers in de gelegenheid gesteld voor het volgen van de instructie-opleiding. De opleiding wordt, omdat er ook verloop is binnen een vereniging, herhaald. De laatste opleiding was in 2023.

 

Het hekwerk rondom onze banen stond al heel lang. In 2013 begon op baan 3 en 4 het hekwerk letterlijk in te storten. In 2014 na akkoord van de ALV is er op het hele park nieuw hekwerk geplaatst. En nu we toch lekker aan het klussen waren, is ook gelijk het clubgebouw geverfd en zijn er nieuwe scoreborden geplaatst. Dat laatste was even wennen, want deze hingen altijd aan het hek en nu waren deze verplaatst naar het midden aan het net.

 

Het TVP open toernooi is altijd in week 11 en was het enige toernooi van onze vereniging. Daar kwam in 2014 verandering in. De TC heeft toen nog een week kunnen bemachtigen bij de KNLTB waardoor we vanaf die tijd een wintertoernooi in week 11 hebben (het huidige Kraak ‘t of Maak ‘t-toernooi) en het zomertoernooi in week 24 (het huidige Unigas toernooi). Het eerste zomertoernooi in 2014 was het Bonn & Mees toernooi. Eigenaar en directeur Peter Leenheer (zoon van de oprichter) van Bonn & Mees heeft het zomertoernooi 10 jaar lang gesponsord.

De competitieteams gaan vanaf 2014 zelf voor hun gasten zorgen. Dit is nodig omdat een keukencommissie niet wil lukken. Omdat we onze gasten toch willen verwennen wanneer zij bij TVP te gast zijn, zorgt elk team zelf voor het eten. Onwennig in het begin maar het wordt met de tijd steeds vertrouwder. Het ene team pakt groot uit met een 3-gangendiner terwijl anderen een shoarmaschotel besteld of een schaal met brood en smeersels.

 

In de kantine ging na zoveel jaar gebruik het meubilair hard achteruit en moest er worden vervangen. Dat is in 2015 een heel restyle geworden. De bar, de muren en het complete meubilair is vervangen naar hetgeen we nu nog steeds hebben (in 2023 zijn er wel nieuwe stoelen aangeschaft).
De opening van de nieuwe kantine werd feestelijk gedaan door de voorzitter, mevrouw Jeannette Leenheer (vrouw van de oprichter) en de hoofdsponsor van ons open wintertoernooi, de heer Leen Zevenbergen (Intratruin).

 

In 2015 bestond TVP 40 jaar en dat is op 29 oktober uitgebreid gevierd op de vereniging met een clinic voor de jeugd inclusief wat lekkers te eten en te drinken. Voor de senioren was er een leuke feestavond met cartoontekenaar, gezellige zanger en een cocktailbar.

 

Door de ontwikkeling van baanverlichting konden onze halogeenlampen in 2016 worden vervangen door LED-verlichting. Deze lampen zijn veel goedkoper en ook gebruiksvriendelijker dan halogeen. We hebben tot de dag van vandaag nog wel een handmatige bediening omdat wifi niet altijd betrouwbaar is en de kans bestaat dat je in het donker op de baan staat omdat het licht niet kan worden aangezet. Met de handbediening op de club voorkomen we dit.

De doorn in het oog van iedereen was het gebrek aan wisselgeld in de kassa achter de bar. Daarnaast was het hebben van contant geld op de club ook niet echt veilig. In 2017 heeft TVP het digitale kassa-systeem aangeschaft waardoor betalingen alleen nog via de KNLTB- of bankpas plaatsvinden. Alle artikelen die TVP verkoopt, staan in de kassa. De bardienst hoeft alleen maar op de artikelen te klikken en de kassa telt alles op. Je betaalt met je pas en klaar. Wat een fijne aanwinst is de kassa geweest voor zowel de club als de leden. En wat dacht je van de penningmeester die altijd al het geld moest tellen.

 

Ons lid en de ontwerper van ons TVP logo Ron Meijer vroeg het bestuur en TC of het mogelijk was om een senior-ééndagstoernooi te organiseren. Hier werd uiteraard heel positief op gereageerd. Ron zelf is sinds 2017 de organisator van dit drukbezochte en gezellige toernooi dat plaatsvindt in juni.

 

De apps ontwikkelen zich ook snel in 2017/2018. De KNLTB is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website met clubapp. In 2018 is TVP landelijk één van de eerste die hier gebruik van maakt en als dank hiervoor kwam Sjeng Schalken een clinic geven voor jong en oud.

Naast tennissen startte in 2018 onder leiding van Antoinette de Jong en Rik Klaassen het Iquizzen op TVP en het klaverjassen kreeg weer nieuw leven.
Het klaverjassen werd tot een aantal jaar geleden geregeld door Luc Mout en Ton van Rennes.
De nieuwe organisatie bestaat uit Rinus Keehnen en Ton van Rennes. Zij organiseren van oktober t/m april een klaverjasavond op de eerste maandag van de maand. Rinus is na een paar jaar gestopt en Hans de Haan heeft hem hierin opgevolgd.

 

Na vele jaren sponsor te zijn geweest van ons open wintertoernooi stopte Intratuin in 2018. Onze leden Caspar van Leeuwen (eigenaar Center For Testmaterials (CFT) en Fred Baird (Eigenaar Direct in dienst) wilden hier graag opvolging aan geven en hierdoor ontstond het Cappibaard open wintertoernooi. Zij zijn t/m 2023 sponsor geweest. In 2024 hebben onze leden Annika van Leeuwen en Frans Konijn (Chiropractie Van Leeuwen) het overgenomen met het Maak ‘t of Kraak ‘ open wintertoernooi. In 2025 staat hun tweede toernooi op de planning.

 

Al een aantal jaren stond de renovatie van de keuken op de to-do-list maar door andere belangrijke zaken steeds verschoven. In 2018 is het dan echt zover! Maar niet voordat de stroomtoevoer goed is ingericht. Om dit te kunnen realiseren, moet er vanaf het begin van het park naar het clubhuis worden gegraven. Voorzitter Annemarie stuurt een mail voor hulp van onze leden. Daar werd enorm gehoor aangegeven zodat het graven / leggen / dichten een fluitje van een cent was.
De nieuwe keuken wordt een feit. Ons lid Ryan Lalay (eigenaar Sanisale Spijkenisse) sponsort een groot deel van onze keuken en het resultaat mag er zijn. Een mooie grote ruimte met veel bergruimte en een wasstraat. De laatste is een meer dan geliefde aanwinst.

 

In dit geschiedenisverhaal wordt al eerder over de banen geschreven. De laatste vervanging was in 2003. De banen zouden 10 jaar meegaan maar door het juiste onderhoud, zijn de banen veel langer meegegaan. In 2019 is het dan toch zover, de banen waren op en moesten worden vervangen. Worden dit dan weer groene banen zoals we deze hadden of moet het anders, bijv. rood / blauw / donkergroen. Het bestuur wilde dit niet zelf beslissen en om deze reden is er een enquête gehouden. Met grote getale werd er voor rode banen gekozen met een groene omlijsting. Het was even wennen, maar het ziet er nog steeds keurig uit!


TVP staat ook altijd open voor nieuwe toernooien. Zo ontstond in 2019 het 3-verenigingen-toernooi. De deelnemende verenigingen zijn LTC Rhoon, TV Smitshoek en TV Poortugaal. Dit toernooi is jaarlijks in november en elk jaar is een andere vereniging de organisatie. TVP was in 2023 de organisatie en dat was een zeer geslaagd toernooi zowel op tennisgebied als voor de clubkas.

En dan krijgen we in 2020 te maken met Corona! Alles moet op slot. Gelukkig mogen we wel blijven tennissen met strenge 1½ meter afstandsregels. Het waren overheidsregels waar TVP zich aan moest houden. Mieke Waltmans (bestuur) en Hans de Haan (secretaris) hebben veel werk verzet om de regels in goede banen te leiden. Omdat het tennissen mocht en vele andere sporten niet, leverde het TVP wel veel nieuwe leden op.

 

In 2022 kwam er een eind aan de regels en konden we weer naar de club. In het begin een beetje vreemd maar al snel waren we weer de vereniging waar we allemaal zoveel plezier hebben.
We moesten in 2020 tijdens het Cappibaard wintertoernooi stoppen en het mooie is dat we in 2022 weer openden met het Cappibaard wintertoernooi.

 

Toch hebben we in deze periode niet stilgezeten. Zodra er weer wat meer bewegingsruimte kwam, werd gestart met de verbouwing van de kleedkamers. Dat was ook echt nodig, want deze waren zo verouderd (1976!) dat men zich schaamde als een buitenstaander zei dat hij/zij ging douchen. Wederom heeft Ryan Lalay een deel van de kleedkamers gesponsord. Er zijn 2 mooie kleedkamers gerealiseerd waar men heerlijk kan douchen.

Na de Coronatijd is TVP (nog steeds) bezig met het verduurzamen van onze club. Martijn Hoogenboom (penningmeester) heeft een heel mooi plan geschreven en hiervoor zowel bij Shell als de Rabobank een mooi bedrag voor TVP ontvangen om deze plannen te kunnen uitvoeren.

De clubkampioenschappen worden vanaf 2023 gesponsord door Marcel Rijkee (eigenaar Bravo Foods). De clubkampioensschappen worden al jaren afgesloten met een barbecue die al jaren door een hele gezellige groep mensen wordt geregeld. In 2024 was er zelfs een optreden van de huisband van TVP : Tobi & the Tubbies


In 2024 treedt Annemarie Klaassen af na 12 jaar voorzitterschap. Tijd om de ‘hamer’ door te geven. Leo Smit wordt de nieuwe voorzitter en gaat met veel plezier samen met de andere bestuursleden aan de slag om mooie dingen te realiseren voor TVP.


Voor de bewezen diensten werd Annemarie tijdens de ALV unaniem verkozen tot ‘Lid van Verdienste’. Zij blijft nog wel vrijwilliger in de vorm van Vertrouwenspersoon. Deze functie is sinds 2024 verplicht vanuit de KNLTB. Laten we hopen dat zij niet veel werk krijgt want dan doen we het goed op de club. 

In de jaren van 2012 t/m 2024 is het ledental redelijk constant gebleven, al was het voor Corona steeds een beetje minder aan het worden. De verenigingen om ons heen hadden het veel moeilijker met een echte leegloop, dat hadden wij zeker niet. Corona heeft TVP  ook iets goed gebracht (vreemd om het zo te moeten vermelden maar het is waar). Deze periode hebben we er 50 nieuwe leden bij gekregen en de meesten waren eind 2023 nog steeds lid.

 

Alles wat hierboven beschreven staat, zijn over het algemeen praktische zaken die uiteraard moeten worden uitgevoerd. Maar de geschiedenis van TVP kan er niet zijn zonder onze leden maar zeker niet zonder onze commissie- en bestuursleden. Iedereen die zich op welke manier dan ook voor TVP inzet of heeft ingezet wil TVP heel hartelijk bedanken.

 

Er zijn zoveel voorbeelden van projecten, onderhoud, toernooien of activiteiten die zonder vrijwilligers niet kunnen worden uitgevoerd of heel veel meer geld kosten.

 

Wil jij ook deel uitmaken van de TVP  geschiedenis, word dan lid van een commissie of help af en toe! Er is genoeg te doen om in de toekomst nog veel meer geschiedenis te kunnen  schrijven!